EVALUATIE

Waarom evalueren?

Vanuit onze visie willen we elke leerling stimuleren om zijn of haar talenten te ontwikkelen door gerichte begeleiding en feedback.We evalueren in de eerste plaats om de leerling te sturen in zijn leerproces. We evalueren om te leren, we willen de leerling stimuleren om zijn eigen leerproces in handen te nemen.

Evalueren dient ook om een (eind)beslissing uit te spreken over de prestatie van een leerling aan het einde van een bepaald leerproces (trimester, schooljaar).

Permanente evaluatie

We streven naar permanent evalueren. Dit wil zeggen dat de leerling op verschillende momenten geobserveerd wordt in zijn/ haar leerproces en beoordeeld op tussentijdse producten/ handelingen. Evaluatie wordt dus best zoveel mogelijk geïntegreerd bij het lesgeven.

De evaluatiegegevens verstrekken informatie over de sterktes en zwaktes van de leerlingen. Hieruit kunnen leerkrachten gericht feedback geven. Ook krijgt de leerling een beter beeld op zijn eigen leerproces.

Dat voor de beroepsvakken een bepaalde (deel)competentie nog niet ten volle bereikt is, hoeft geen probleem te zijn. Het feit dat de leerling er kan aan werken en leerwinst kan boeken en de mate waarin dat gebeurt, is het uitgangspunt van het leerproces

Rapport

Viermaal per jaar krijgt de leerling een rapport.

Het rapport is de neerslag van alle bevindingen, het resultaat van observatie en permanente evaluatie door elke leerkracht. Waar ben je als leerling goed in en wat zijn je werkpunten? Gerichte feedback en remediëring zijn essentiële stappen in het groeiproces van de leerling.

Oudercontact

4x per jaar organiseert de school contacten met de ouders. We laten ze kennismaken met de school, de directie en de leraars. Hebben ouders een vraag? Dan hoeven ze niet wachten tot het oudercontact. Ze mogen altijd bellen om een afspraak te maken met de klas- of vakleerkracht en/of directeur.